عوارض نگه داشتن مدفوع (مضرات آن برای سلامتی)

آیا از خطرات نگه داشتن مدفوع اطلاع دارید؟ اگر به سرویس بهداشتی دسترسی نداشتید، چگونه می‌توان به طور موقت مدفوع را نگه داشت؟ در این مطلب از مجله جوان ایرانی به بررسی عوارض نگه داشتن مدفوع به همراه راهکارهای بهبود روده به طور کامل می‌پردازیم.


 


عوارض نگه داشتن مدفوع چیست؟

اگر مدفوع را برای مدت بسیار زیادی نگه دارید، به داخل روده برگشته، درنتیجه دوباره جذب شده و مدفوع شما بسیار سفت می‌شود. به‌طورکلی در این بخش به طور کامل توضیح می‌دهیم زمانی که مدفوع خود را به مدت طولانی نگه دارید و دفع آن را به تعویق بیندازید، چه اتفاقی در بدن شما رخ می‌دهد.


ایجاد یبوست

برخی از افراد در مکان‌های عمومی خجالت می‌کشند مدفوع خود را تخلیه کنند یا احساس می‌کنند از نظر اجتماعی مناسب نیست‌ اما دقت کنید اگر عادت به انجام این کار کنید و همیشه مدفوع خود را برای مدت طولانی نگه دارید، یکی از عوارض آن این است که دچار یبوست می‌شوید. طی تحقیقات انجام شده کودکانی که دچار یبوست می‌شوند عادت دارند مدفوع خود را برای مدت طولانی نگه دارند. اما دقت کنید اگر دفع مدفوع را در زمان خود را انجام ندهید، سلامت شما به خطر می‌افتد، درنتیجه دچار عوارض جانبی بسیار زیادی می‌شوید.


کاهش حساسیت رکتوم

یکی دیگر از خطرات نگه داشتن مدفوع کاهش حساسیت رکتوم است. در این صورت ماهیچه‌های مقعد هنگام مدفوع، به جای اینکه آرام شوند، سفت شده و درد زیادی را هنگام دفع ایجاد می‌کند. همچنین باعث ایجاد مشکلات ادرار و رابطه جنسی دردناک به ویژه برای زنان می‌شود.جوان ایرانی (irjavan.com)


گشادشدن روده‌ها

نگه داشتن مدفوع باعث گشاد شدن روده‌ها و مشکلات دفع مدفوع طبیعی در آینده می‌شود. اگر زمانی که دفع مدفوع شما فرا رسیده، به دلایل مختلف آن را نگه دارید و به تعویق بیندازید، روده‌ها باگذشت زمان تغییر شکل داده و گشاد می‌شوند.


بواسیر یا شقاق

یکی دیگر از عوارض نگه داشتن مدفوع، هموروئید یا همان بواسیر و شقاق مقعدی است. همان‌طور که می‌دانید پیشگیری بهتر از درمان است، بنابراین شما عزیزان نباید همیشه مدفوع خود را نگه ندارید، همچنین اگر دچار یبوست هستید، آن را درمان کنید. هرچند اگر مبتلا به این بیماری‌ها شوید، قابل درمان است و در مراحل پیشرفته پزشک برای شما جراحی تجویز می‌کند. اما سعی کنید خودتان را در معرض ابتلا به این بیماری‌ها قرار ندهید‌ زیرا شقاق مقعدی و همروئید بسیار دردناک هستند.

حرکات دردناک روده

اگر مدفوع خود را نگه دارید و به آن عادت کنید، هنگام دفع درد زیادی دارید و حرکات روده بسیار سخت خواهد شد.


بازگشت مدفوع به روده



اگر شما عزیزان در زمان مناسب مدفوع خود را دفع نکرده و آن را نگه دارید، باعث بازگشت مدفوع به روده می‌شوید. در نتیجه آب بیشتری از مدفوع شما جذب شده و سفت می‌شود‌. این سفتی مدفوع باعث مشکلات زیادی از جمله یبوست خواهد شد. همان‌طور که می‌دانید یبوست نیز باعث مشکلات زیادی می‌شود.


آسیب کولون

اگر مدفوع خود را برای مدت طولانی نگه دارید، کلون شما در معرض آسیب قرار می‌گیرد و به شما آسیب بیشتری می‌رساند.


به هم چسبندگی روده‌ها

نگه داشتن طولانی مدفوع باعث سفت شدن یا چسبندگی روده‌ها می‌شود. همچنین شما دچار حالت تهوع، استفراغ و درد در ناحیه روده می‌شود. ممکن است نیاز به بستری شدن در بیمارستان نیز داشته باشید..


ابتلا به سرطان روده بزرگ

طی تحقیقات انجام شده توسط مجله جوان ایرانی آن دسته از افرادی که مدفوع خود را در روده بزرگ نگه داشته یا هر زمان که نیاز به دفع داشتند آن را تخلیه نمی‌کنند، باعث التهاب پوشش داخلی روده بزرگ شده و تعداد باکتری‌های آن را بسیار افزایش می‌دهند. در نتیجه احتمال ابتلا به سرطان روده بزرگ افزایش می‌یابد.


افتادگی راست روده

اگر مدفوع خود را به مدت طولانی نگه دارید، در طولانی‌مدت مبتلا به افتادگی راست روده خواهید شد.


نهفتگی یا گیرکردن مدفوع

یکی دیگر از عوارض نگه‌داشتن مدفوع، گیر کردن مدفوع است. حتی در برخی از مواقع به دلیل انسداد روده، باید به پزشک مراجعه کرد‌. در مقاله‌ای جدا به بررسی علائم، علت و درمان گیر کردن مدفوع در راست روده می‌پردازیم.


نحوه نگه داشتن مدفوع



هرچند نگه داشتن مدفوع برای هیچ‌کس توصیه نمی‌شود، اما اگر در جای نامناسبی قرار دارید که نمی‌توانید به سرویس بهداشتی مراجعه کنید، در این بخش برای شما شرح می‌دهیم، چگونه مدفوع خود را برای مدت کوتاهی نگه دارید.


فشار دادن عضلات باسن به هم

اگر در حال حاضر به توالت دسترسی نداشته اما احساس دفع دارید، عضلات باسن را به هم فشار دهید. درواقع با این کار می‌توانید عضلات راست‌روده را منقبض نگه دارید.


پرهیز از چون چمباتمه زدن

به هیچ وجه چون چمباتمه نزنید، سعی کنید بایستید یا دراز بکشید. اگر چمباتمه بزنید ممکن است بدن شما فریب بخورد که در حال مدفوع کردن هستید، بنابراین نیاز به دفع شما بیشتر می‌شود.


شل کردن دیوار رکتوم

اگر دیواره رکتوم را شل کنید، به صورت موقت نیاز به دفع مدفوع شما کمتر می‌شود.


 


راهکارهای بهبود عادات روده

علاوه بر اینکه نباید مدفوع خود را نگه دارید، زیرا همان‌طور که در این بخش ذکر شد عوارض زیادی دارد، بلکه باید عادات روده خود را بهبود دهید. در این بخش این راهکارهای مهم برای داشتن روده سالم را شرح می‌دهیم.


رفتارهای درمان شناختی

سعی کنید به ندای روده خود گوش دهید. به عنوان مثال اگر احساس دفع دارید، حتماً به دستشویی رفته و آن را برای مدت طولانی نگه ندارید. حتی بسیاری از افراد از رفتارهای درمان شناختی بهره می‌برند تا عملکرد روده آن‌ها بهتر شود.


افزایش فیبر به رژیم غذایی

با افزایش فیبر و مایعات به رژیم غذایی، حرکات روده شما آسان‌تر شده و دفع راحت‌تری خواهید داشت. در نتیجه عادات روده شما بهبود خواهد یافت.


انجام ورزش منظم

هرروز ورزش کنید تا روده سالم‌تری داشته باشید. حداقل نیم ساعت در روز پیاده‌روی کنید، حرکات منظم و فعالیت‌های بدنی روزانه، باعث بهبود دستگاه گوارش خواهد شد.

آیا نگه داشتن مدفوع خطرناک است؟



همان‌طور که در این مطلب ذکر شد نگه داشتن مدفوع عوارض بسیار زیادی دارد و خطرناک است. بسیاری از پزشکان معتقد هستند حتی برای یک‌بار هم مدفوع را نگه ندارید و در اسرع وقت آن را تخلیه کنید. نگه داشتن مدفوع باعث شده که روده‌ها مسدود شده، در نتیجه حالت چسبندگی گرفته و عوارض بسیار زیادی دارد.


حتی والدین ممکن است از فرزندانشان شکایت کنند که آن‌ها مدفوع خود را نگه می‌دارند و حتی تا ۴ یا ۵ روز عمل تخلیه را انجام نمی‌دهند.


شما والدین گرامی باید در اسرع وقت فرزند خود را نزد پزشک برده، همچنین او را تشویق کنید. حتی با گرفتن جایزه او را تشویق کنید که مدفوع خود را تخلیه کند و آن را نگه ندارد زیرا نگه داشتن مدفوع برای سلامتی کودک بسیار مضر است.


 


سخن پایانی

اگر فقط گاهی مدفوع خود را نگه می‌دارید تا به مکان مناسب برسید، مضر نیست. اما اگر نگه داشتن مدفوع تبدیل به یک عادت شود، عوارض بسیار زیادی دارد. در این مطلب از مجله جوان ایرانی به برخی از عوارض نگه داشتن مدفوع پرداخته و نحوه تشخیص و درمان آن توسط پزشک را بیان کردیم. اگر شما عزیزان نیز تجربه‌ای در این مورد دارید، می‌توانید در انتهای مقاله بخش نظرات پیام خود را ثبت کنید.


عوارض نگه داشتن مدفوع (مضرات آن برای سلامتی)


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد